Nové Butikovo Dominika S. 26.06.2019

Ako sa nenechať podviesť pri nákupe cez internet?

Dominika S.26.06.2019

Až 55% z Vás si nie je istých, ako odhaliť nepoctivého obchodníka

<< späť na vybrané blogy

Tento článok vznikol práve na podnet Vás, našich fanúšikov na Instagrame. Z našej instagramovej ankety až 55% z Vás si nie je istých, na čo si pri nákupe online dať pozor, ako odhaliť nepoctivého obchodníka a na čo máte či nemáte pri nákupe cez internet právo. 
Možno menej zábavný,ale o to poučnejší článok sa Vám v tejto online dobe určite veľmi zíde.
 
 
Hneď na úvod, akých predajcov sa tento článok týka? Každého, ktorý Vám ponúka tovar cez oficiálnu web stránku a má v kontakte uvedenú slovenskú, českú či inú zahraničnú firmu,ktorá je súčasťou Európskej únie. Tieto informácie sa nebudú týkať kúpy cez bazár (predaj z "druhej ruky"), kúpy z firmy,ktorá sídli inde ako v EÚ (stránky v slovenčine či angličtine, ktoré ale majú kontaktné sídlo v Amerike či Ázii) či kúpy cez instagramový profil od súkromného predajcu. Asi je každému z nás jasné, že zvlášť nákupy cez bazáre a Instagram sú z veľkej časti o dôvere a záruka, že za svoje peniaze dostanete to, čo ste si chceli kúpiť, tam žiaľ nie je.
 
"Môžem tovar vrátiť, ak mi nesadne?"
"Môžem si objednať aj na dobierku alebo Vám musím peniaze zaslať vopred?"
"Musím tovar len vymeniť za iný alebo ho môžem aj vrátiť?"
"Akú mám záruku, že ak mi tovar nesadne, vrátite mi peniaze?"
 
Tieto a mnoho podobných otázok zodpovedáme každý deň. Stále je medzi nami mnoho ľudí, ktorí cez internet ešte nikdy nenakupovali a ich prvý nákup na internete môže byť aj posledný, ak sa popália u nečestného obchodníka. Čomu venovať pozornosť pri prvom nákupe? 
 
1. Kto vám tovar predáva
 
V kontakte či obchodných podmienkach si nájdite názov aj adresu firmy. Na základe názvu firmy či jeho IČO si viete vyhľadať, či je takáto firma riadne registrovaná. Ak takáto firma existuje, je to prvý bod istoty. Prečo? Ak by sa čokoľvek stalo, už viete, že vám tovar nepredal tajomný neznámy a môžete sa na akýkoľvek úrad obrátiť s konkrétnym údajom. 
 
2. Môžem tovar vrátiť? 
 
Môžete, takmer vždy (pod slovo "takmer" spadá napríklad špeciálne šitie na mieru, predaj potravín atď, ktoré sa riadia inými pravidlami). Pre bežné a spotrebné veci stále platí Zákon na ochranu spotrebiteľa, ktorý hovorí, že tovar môžete bez udania dôvodu vrátiť do 14 dní (niektoré obchody poskytujú dlhšiu lehotu, nikdy ale nemôže byť kratšia). O tomto fakte Vás predajca musí informovať na stránke a túto informáciu si teda vždy pred nákupom nájdite v Obchodných podmienkach. Tie sú pre Vás alfa a omega informácií. 
 
3. Číslo 14
 
Zapamätať si číslo 14 sa Vám bude veľmi hodiť. Minimálne do 14 dní môžete tovar vrátiť a rovnako aj predajca má maximálne 14 dní na to, aby Vám vrátil peniaze. Aj tieto informácie si na webe nájdite a uistite sa, že čísla nie sú skrátené/predĺžené vo Váš neprospech. 
 
4. Vyzýva ma predajca k platbe vopred? 
 
Čo je na zahraničných internetových portáloch bežné, u nás na Slovensku a Česku to ešte nie je silným zvykom. Správny predajca pozná náš trh, mentalitu našich zákazníkov, ich zvyky aj obavy. Hoci je platba kartou cez internet bežná a je veľkým benefitom ponúkať ju, žijeme v krajinách kde sa stále nájdu ľudia, ktorí účet v banke či platobnú kartu nemajú alebo ju použiť nechcú a spôsob dobierky je pre nich istejší. Ak Vám predajca ponúka dobierku, je to plusový bod, ako si získať Vašu dôveru. 
 
5. Priamy kontakt
 
Stále si nie ste istá? Nájdite na web stránke číslo na zákaznícku linku a opýtajte s ana všetko, čo chcete a potrebujete vedieť. Priama konumikácia s pracovníkom na druhej strane Vás môže o dôveryhodnosti obchodu utvrdiť, naopak, ak na druhej strane bude niekto,kto Vám nebude vedieť odpovedať na základné otázky alebo bude neochotný tieto otázky riešiť, je to pre Vás výkričníkom
 
6. Recenzie
 
Nájdete recenzie spoľahlivé, nepoľahlivé, pravdivé aj nepravdivé. Napriek tomu Vám recenzie pomôžu vytvoriť si na predajcu akýsi ucelený obraz. Bol problém tovar vrátiť? Komunikovalo sa s predajcom ťažko? Neprišli peniaze za vrátený tovar na účet v stanovenú dobu? Ako dopadol celkový nákup?
 
 
 
Ak prejde online obchod týmito 6 bodmi, nakupovať pre Vás nebude nebezpečné. Ostáva posledná otázka. "Akú mám záruku....?" Vašou zárukou je Zákon na ochranu spotrebiteľa a Slovenská obchodná inšpekcia. Hoci táto záruka nie je nijako hmotná, ak by sa čokoľvek stalo, máte niekoho,kto stojí na Vašej strane a pomôže Vám akýkoľvek problém s predajcom vyriešiť. 
 
Máte nejaké svoje osvedčené rady/skúsenosti? Nechajte nám komentár nižšie!